Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Zjadą z torów, by ustąpić miejsca szybszym. Nowe fakty o CPK

Spółka Centralny Port Komunikacyjny prezentuje kolejne konkrety ws. budowy Kolei Dużych Prędkości. Na najnowszych mapach i symulacjach inwestor przekonuje, że na ultraszybkich pociągach zyskają podróżni, ale nie wszyscy. By ci z Warszawy czy Wrocławia mogli dojechać szybko, z trasy ich pociągów będą musieli zjechać ci, co jadą wolniej, np. z Kalisza do Poznania.
Zjadą z torów, by ustąpić miejsca szybszym. Nowe fakty o CPK

Autor: CPK, Canva

Ws. CPK i KDP w przestrzeni publicznej toczą się teraz dwa główne spory: o prędkość i przystanki dla ultraszybkich pociągów. Pierwszy spór dotyczy planowanej prędkości pociągów. Obecne władze inwestora, jak i cały rząd i politycy opcji rządzącej stawiają na najwyższe prędkości  między 320 a 350 km/h. Tak wysoka prędkość pociągów sprawia, że z Warszawy do Poznania dojedzie naprawdę szybko, ale nie może zatrzymywać się na mniejszych stacjach.

Dlaczego warto uruchamiać superszybkie pociągi bezpośrednie z minimalną liczbą zatrzymań po drodze? Jak wynika z Pasażerskiego Modelu Transportowego (PMT), ok. 80 proc. podróżujących w ruchu dalekobieżnym na linii „Y” będzie zaczynać lub kończyć swoją podróż w Warszawie, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu. To właśnie pod ten popyt skonstruowana zostanie oferta szybkich podróży bezpośrednich dla najszybszych pociągów – informuje CPK.

Spółka opiera się w swoich wyliczeniach na obecnym ruchu pasażerskim. Nie zakłada, że tak duża inwestycja jak KDP może stymulować ruch pasażerski w przyszłości i gdyby więcej szybkich pociągów zatrzymywało się w Kaliszu, Pleszewie czy Sieradzu, to i liczba pasażerów byłaby w przyszłości większa, a dostępność kolei wpływałaby na rozwój tych mniejszych miast. I o to gdzie ma się zatrzymywać KDP toczy się drugi spór. Specjaliści ze stowarzyszenia Tak dla CPK podważają wyliczenia spółki i określają symulowane prędkości jako nieosiągalne. 

CPK  aby osiągnąć mityczne 40 min. oszczędności zapowiada prędkość 300+km/h nawet w tunelu pod CPK. Jest to prędkość NIEOSIĄGALNA na tym odcinku oraz sprzeczna z założeniami projektowymi samej spółki. Czy Waszym zdaniem CPK nie wie, co projektuje, wie, ale woli kłamać, boi się zapytać ekspertów? – pyta na platformie X Maciej Wilk z Tak dla CPK.

Spółka twierdzi, że najszybsze pociągi utrzymają prędkość ponad 300 km/h przez większość trasy między Warszawą a Poznaniem. 

- Założenia dla najszybszego wariantu trasy KDP do Poznania są takie, że pociąg będzie miał postój tylko na Warszawie Zachodniej i Łodzi Fabrycznej. Pod Lotniskiem CPK przejedzie w tunelu bez zatrzymywania. Po wyjechaniu z Łodzi tunelem dalekobieżnym CPK, który jest obecnie w budowie, pociąg minie Sieradz i Kalisz. W takim przypadku czas przejazdu między Warszawą i Poznaniem wyniesie zaledwie 1 godz. 38 min. Udział prędkości ponad 300 km/h w ogólnej długości tej trasy wyniesie aż 81 proc. – informuje spółka.

Z map CPK wynika, że najszybsze pociągi przejadą przez Kalisz bypassem z prędkością ponad 300 km/ h. Będziemy jednym z największych miast, które ultraszybkie pociągi ominą bez zatrzymywania się

By utrzymać tak dużą prędkość CPK będzie „prostować tory”. W Kaliszu powstać ma obwodnica kolejowa miasta. A z map inwestora wynika, że przez Kalisz pociągi przejadą z prędkością powyżej 300 km/h. Kalisz i jego mieszkańcy poświęcą najwięcej dla tej inwestycji. Ulica Elektryczna zniknie z powierzchni ziemi, miasto zostanie podzielone na pół tzw. bypassem, po którym z wielką prędkością i wielkim hukiem przejadą najszybsze pociągi do Warszawy. Co zyskamy? Połączenia o niższych prędkościach, które częściowo wieść będą po starej, obecnej trasie, by ustąpić miejsca ultraszybkim pociągom. 

Kursujące po linii „Y” wolniejsze pociągi obsłużą pasażerów z miast średniej wielkości, np. z Sieradza i Kalisza. Dla przykładu: poniżej prezentujemy zakres prędkości dla pociągu RegioExpress jadącego z prędkością do 200 km/godz. z Poznania do Kalisza z postojami w Nowym Mieście nad Wartą, Jarocinie i Pleszewie – informuje CPK.
A tu kolejny kwiatek NeoCPK. Regioexpres Kalisz<->Poznań nie będzie jechał po trasie KDP tylko zjedzie w Pleszewie na trasę klasyczną i w związku z tym zamiast zapewnić czas podróży do Poznania w czasie < 45 minut akceptowalnym dla codziennych podróży, będzie jechał ponad godzinę co już dla wielu osób będzie nieakceptowalne jak na dojazd codzienny.   A wiecie dlaczego musi zjechać z linii KDP?  Ano zapewne dlatego że przez ultra szybkie pociągi 320km/h on się już nie zmieści w przepustowości tej linii. A Pleszew to miał obsługiwać REx z kierunku Ostrowa wjeżdżający za Pleszewem na linie KDP. Tylko że pewnie też się już nie zmieści – komentuje stowarzyszenie Tak dla CPK.

Na tej mapie widać, że pociągi Regio jadące z Kalisza w Pleszewie będą musiały zjechać na stare tory kolejowe, to spowoduje opóźnienie. Na tej trasie pociągi mogą jechać z maksymalną prędkością do 120 km/h

Podsumowując, Kalisz musi oddać część swojej ziemi i zgodzić się na niekonsultowany z nikim wariant obwodnicy kolejowej miasta, a najszybsze pociągi ominą nasze miasto. Kaliszowi zostaną te wolniejsze składy, które niczym zawalidrogi i tak będą musiały pod Pleszewem zjechać na tor boczny, by ustąpić miejsca ultraszybkim pociągom z Warszawy.  

 Przypomnijmy, że taki scenariusz, w sposób cichy lub milczący, a czasami całkiem jawnie popierają też politycy Koalicji Obywatelskiej z Kalisza i naszego okręgu. W ostatnim sejmowym głosowaniu próbowali oni odrzucić tzw. ustawę kaliską autorstwa prezydenta RP Karola Nawrockiego, która wprowadza korzystne dla Kalisza zmiany ws. CPK.  

Fakt, że politycy KO z Warszawy i dużych metropolii priorytetowo traktują pasażerów z wielkich miast nie powinien nikogo dziwić, bo to tam w większości mają swoich wyborców. Ale gdzie swoich wyborców mają politycy KO z Kalisza i naszego okręgu? 


PRZECZYTAJ TAKŻE:

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ruda 04.10.2025 09:27
Odpowiadam na pytanie z ostatniego akapitu: głęboko w jelicie grubym

Waldek 03.10.2025 14:39
Najgorsze jest to że te posły z KO cały czas oszukują kaliszanin czyli swoich wyborców. Mają nas w .....a my głupi chodzimy na jakieś wybory. Śmieją się bo mają się dobrze za naszą kasę.

Wojtek 02.10.2025 22:39
Pytanie: Jak głosowali Kaliazanie w 2023 i 2025? A może "chcącemu nie dzie się krzywda." Może w poprostu chcecie być zadupiem.

marek 02.10.2025 17:03
Ilu mieszkańców będzie miał Kalisz w 2035 r?

Milk 01.10.2025 21:47
XD macie mieć szybsze połączenie i tak, więc cieszcie się, że w ogóle w planach jest podłączenie Kalisza do tej lini bo słuchając waszych jęków to fajnie by było by linia kompletnie omijała tą dziurę i byście żadnych korzyści z tego nie mieli. Argument z tym, że nie zawsze 80% będzie między dużymi miastami też niesamowity, serio zakładacie, że liczba pasażerów między dużymi miastami też nie wzrośnie? Zapewne z 80% nawet i 85 się zrobi.

k2 02.10.2025 22:00
Wal się, "życzliwy".

As 04.10.2025 09:28
przeczytałeś chociaż ten artykuł?

Głos rozsądku 01.10.2025 21:37
Cały czas tylko polityczna paplanina ,która partia lepsza od drugiej dlaczego nikt nie napisze ile jest km. z Kalisza do Warszawy i z Kalisza do Poznania jak pociąg który musi rozwinąć prędkość do 320 km na godzinę może się zatrzymywać po trasie,gdzie już będzie musiał hamować by zatrzymać się w Kaliszu. Tyłu jest u nas mądrych wykształconych ludzi ,a brak w tych komentarzach rozsądku. Druga sprawa wciskania kitu o tej pracy w dużych miastach dzięki tej szybkości, a jak wyjdziemy n a dworcu w tym dużym mieście to ile nam zajmie dojazd tramwajem,autobusem może z przesiadką do miejsca pracy.No chyba nikt nie chce powiedzieć że jak powstanie CPK to dla ludzi z mniejszych miadt x powodu tej kolei wokół dworców powstanie las zakładów,nie wspominając już o kosztach

As 04.10.2025 09:30
Akurat dojazdy pociągiem są świetne przy pracy w centrum. Jeździłam tak i byłam szybciej, niż ktoś mieszkający zaraz pod miastem, ale kto musiał przedzierać się przez korki...

efka 01.10.2025 17:30
TEN RZĄD --KATASTROFY POLSKI ----KOMBINUJE JAK ; KONIE POD GÓRĘ " może te do MORSKIEGO OKA ?? --I TO NIE , BO ---PRZECIEŻ CAŁY CZAS MÓWIĄ ---PO CO NAM CPK ,JAK JEST W BERLINIE !!! ----TO TAKIE ICH UDAWANIE , ŻE CHCĄ COS SWOJEGO WYMYSLEĆ --A ONI JUZ WYMYSLILI ---- WŁASNIE PODALI , ŻE ZADLUŻAJĄ POLSKĘ DZIENNIE --1 MILIARD ZŁOTYCH ---- JESZCZE TROCHE JAK SIĘ BĘDĄ WYPASAĆ I KŁAMAĆ POLAKÓW ---TO POLSKI NIE BĘDZIE ---- NA KOGO MY PRACUJEMY POLACY ??? ---PRECZ Z KOMUNĄ , WON !!!!

CPK 01.10.2025 16:17
350 km w Polsce... nikt normalny tego wymyślić nie mógł. Raz, że to wykluczy mega dużo osób bo jak już 100 tys. Kalisz chcą wykluczyć to o czym tu mówić? Dwa, że żadna Polska firma nie będzie mogła wyprodukować takich pociągów. Trzy, że wtedy ceny za bilet będą astronomiczne. 250 km na godzine to optymalna kolej. Wtedy Kalisz i region nie będą wykluczone (i inne miasta na innych odcinkach też nie) . Pociągi będą mogły być produkowane przez polskie firmy. Bilety nie będą aż tak drogie.

Milk 01.10.2025 21:49
Przecież nie wykluczają kalisza, czemu mają spowalniać kilkaset osób dla kilkunastu

Fur Deutschland 01.10.2025 15:43
Te prędkości to celowy wybieg rudego i jego kamaryli we wsparciu dla Niemiec. Polska po prostu nie produkuje taboru tak dużych prędkości jakie wskazuje volks na polecenie odpowiednich ośrodków, które nim sterują. Haczyk polega na tym, że trzeba kupić tabor zgodny z założeniem 300+ u niemiaszków. Jeździć nie musi tyle ważne aby wyciąć Pesę i Newag z rynku. Nie wypaliło z wiatrakami no to pogonili rudego z tematem kolei. Oczywiście on będzie wmawiał, że "wiecie też jestem wkurzony ale musimy kupić od Siemensa, no wiecie, no". Tak to rozbraja się już praktycznie do dna Polskę aby ją zlikwidować.

Piwoniczanin 01.10.2025 12:48
Teraz do Warszawy pociąg jedzie mniej niż trzy godziny , a do Poznania i Łodzi półtorej godziny . Ilu Kaliszan poza studentami korzysta z tych pociągów ? Czy jest się o co kłócić ? O ten tysiąc potencjalnych pasażerów rocznie ? Nie będzie tłumu pasażerów gotowych zapłacić grubszą kasę za kilkadziesiąt minut skrócenia podróży.

lol 01.10.2025 13:27
Piwoniczanin 01.10.2025 12:48
Teraz do Warszawy pociąg jedzie mniej niż trzy godziny , a do Poznania i Łodzi półtorej godziny . Ilu Kaliszan poza studentami korzysta z tych pociągów ? Czy jest się o co kłócić ? O ten tysiąc potencjalnych pasażerów rocznie ? Nie będzie tłumu pasażerów gotowych zapłacić grubszą kasę za kilkadziesiąt minut skrócenia podróży.
co za bzdury. Jezdze do Wawy regularnie i pociągi są pełne!

Piwoniczanin 01.10.2025 21:37
Ale te pociągi jadą z Wrocławia . Ciekawe ile osób wsiada w Kaliszu .

Xawier 01.10.2025 13:37
Kalisz ma kiepski czas dojazdu do Warszawy bo Poznań, Gdańsk, Białystok czy Kraków mają dojazd w okolicach 2 godzin mając czasami dwukrotnie dłuższą trasę niż Kalisz. Kalisz powinien mieć dojazd do Warszawy w okolicach 1,5 godz.

Milk 01.10.2025 21:51
No to będzie miał xd nawet z bypassem, i to nawet której niż 1.5h

M 01.10.2025 13:40
Te pociągi zwiększają możliwość znalezienia pracy w większych miastach. Dają możliwość codziennego dojazdu do pracy i z powrotem

Ignac 01.10.2025 14:57
Na bilety ci nie wystarczy pensji

Nick 01.10.2025 16:33
Jaką część zarobków zjedzą takie dojazdy fantasto?

Karol 01.10.2025 16:12
Ty głupi czy jaki? Jak możesz pisać takie bzdury na niekorzyść miasta w którym żyjesz? Zastanów się.

tymoteusz 01.10.2025 10:16
Rewelacja, będzie szybka kolej z pogorszeniem oferty dla Kalisza, tego jeszcze nie grali!

Kaliszanin 01.10.2025 09:35
Dlaczego nikt nie napisze, że prędkość pociągów jakie będą wjeżdżać do Kalisza bedzie wynosiła 250km/h a więc tyle samo co w koncepcji pisowskiej. Tutaj nic sie nie zmienia. Powiela sie natomiast propagandę stowarzyszenia tak dla cpk.

lol 01.10.2025 09:56
Kaliszanin 01.10.2025 09:35
Dlaczego nikt nie napisze, że prędkość pociągów jakie będą wjeżdżać do Kalisza bedzie wynosiła 250km/h a więc tyle samo co w koncepcji pisowskiej. Tutaj nic sie nie zmienia. Powiela sie natomiast propagandę stowarzyszenia tak dla cpk.
ty łykasz propagande herr Tuska i jeszcze ją powielasz.

pogromca durni i kretynów 01.10.2025 09:35
Już tych bzdur spętanego nie da się czytać: "pociągi będą zjeżdżać z torów".... itp itd. Pewnie jak zjadą z torów to będą płynąć Wartą i Prosną...

3444 01.10.2025 09:57
pogromca durni i kretynów 01.10.2025 09:35
Już tych bzdur spętanego nie da się czytać: "pociągi będą zjeżdżać z torów".... itp itd. Pewnie jak zjadą z torów to będą płynąć Wartą i Prosną...
twoich się nie da, widocznie twój mały móżdżek nie ogrania tej szkodliwej dla miasta i regionu zmiany. PO chce nas wyciąć całkowicie z mapy kolejowej kraju.

Paulina 01.10.2025 09:10
Pociągi z Kalisza do Poznania jadą od 1:30 do 2:20 godz i szybka kolej ma trwać dłużej niż godzinę? Dziękujemy tym co byli przeciw ustawie kaliskiej bo gdyby zatrzymywały się pociągi Poznań_Warszawa to czas podróży z Kalisza do Poznania trwałaby 45 minut.

Edward 01.10.2025 08:59
Przypominam, że przeciwko „ustawie kaliskiej” była Karolina Pawliczak, Alicja Łuczak, Mariusz Witczak, Jarosław Urbaniak. Oni w tej chwili tańczą z radości, że Kalisz dostanie parodię połączeń. Podziękujcie im gorąco!

Kalisz 01.10.2025 09:17
Edward 01.10.2025 08:59
Przypominam, że przeciwko „ustawie kaliskiej” była Karolina Pawliczak, Alicja Łuczak, Mariusz Witczak, Jarosław Urbaniak. Oni w tej chwili tańczą z radości, że Kalisz dostanie parodię połączeń. Podziękujcie im gorąco!
można im podziękować środkowym paluszkiem za dwa lata. A teraz głośno wybuczeć przy każdej możliwej okazji. Aż się chętnie przejadę na tę Wolicę, do Ostrowa czy do tej wiochy Łuczak.

Ciufcia 01.10.2025 08:56
Będzie szybka kolej - szybka dla innych miast oprócz Kalisza, cudownie. To jest jawne marginalizowanie naszego miasta!

Mata 01.10.2025 21:54
Bo to wieś a nie miasto

Gonić bydło 02.10.2025 22:18
To nie mata, tylko szmata.

Kartofel80 01.10.2025 08:17
Czyli najgorszy możliwy wariant plus spowolnienie ruchu. Czyli tak jak miało być aby Kaliszowi za łatwo nie było. Wszystko zgodnie z ustaleniami w Poznaniu.

Dmuchany Balon 01.10.2025 08:14
Kochani najważniejsze że nie rządzi już Pis. Tak, to jest sukces. Uśmiechnijcie się brygada i razem zjedzmy PrincePolo. Ps: jest zimno bo planeta płonie

wacek 01.10.2025 09:13
PIS miał 8 lat na rozpoczęcie budowy KDP oraz obwodnicy Kalisza.!

Kaliszanin 01.10.2025 09:33
Tak, bardzo dobrze, że ten pisowski nieudolny rzad nie rządzi. Nic nie zrobili z inwestycjami dla Kalisza przez 8 lat. Dopiero obecny rząd na serio zaczął budowę KDP jak i obwodnicy drogowej Kalisza

444 01.10.2025 09:59
Kaliszanin 01.10.2025 09:33
Tak, bardzo dobrze, że ten pisowski nieudolny rzad nie rządzi. Nic nie zrobili z inwestycjami dla Kalisza przez 8 lat. Dopiero obecny rząd na serio zaczął budowę KDP jak i obwodnicy drogowej Kalisza
hahahahah tak już widzę jak coś budują, chłopie masz mózg wyprany przez TVN. PiS dał Kaliszowi uniwersytet, kasę na Szlak Bursztynowy, remont Częstochowskiej itd. PO dało wykluczenie komunikacyjne z szybkiej kolei, wykluczenie z obwodnicy która przez Nowe Skalmierzyce nie powstanie szybciej niż za 8 lat... i ani grosza na nowe inwestycje. Przestań być takim platformersem bo to najgorsza partia

Kaliszanin 01.10.2025 15:57
Rozbudowa drogi 25 staje sie faktem na całym odcinku od Ostrowa do Konina. Nigdy jeszxze nie była na takim etapie zaawansowania. Pis te rozbudowę zastopował. Teraz realnie rusza. Są problemy na obwodnicy Kalisza. Jeden fragment jest już pewny, drugi a wiec przebiegający przez gminę Nowe Skalmierzyce czeka ba ostateczna decyzje. Więc nie kłam a raczej zapytaj co pis zrobił w rej sprawie bo ja pamiętam jak poseł z pis Ławniczak blokował wariant korzstny dla Kalisza. Mówisz ze pis dal na Czestochowska. A po dalo wcześniej na Harcerska Górnośląska, Wrocławska i Poznańska

DJ 02.10.2025 13:20
Na ostateczną decyzję ws obwodnicy to sobie jeszcze poczrkamy dla Poznania ważniejsi są skalmierzyccy bauerzy niż Kalisz

Ignac 01.10.2025 15:01
Ty balon, ty wiesz co

Jurek 01.10.2025 08:11
Skandal! Jak Wy możecie wybierać takich posłów??????

Tomo 01.10.2025 08:09
Super, niech robią - w 1h do Poznania tego mi trzeba

Jan 01.10.2025 08:00
Sieradz ma 40 tys mieszkańców tak że to niejest nawet srednie miasto!!!! Kalisz prawie 100 a cała aglomeracja 350 tys!!!! Miejmy nadzieję że uśmiechnięci nie zdążą nic napsuć i wszystko wróci do pierwotnej opcji!!!!!

Kkk 01.10.2025 07:43
To jest skandal. Kaliszanie nie pozwólmy na to. Pamiętajcie kto jest przeciwko Kaliszowi i kto przeciwko Polsce. Przecież takie pociągi nie są produkowane w Polsce. Niemiecki rząd daje radę. Dobrze że ich notowania lecą na łeb na szyję. Trzeba blokować te inwestycje a za 2 lata tego rządu już nie będzie. Chcemy szybką kolej w Kaliszu a nie obwodnicę kolejową.

Do województwa łódzkiego 01.10.2025 07:24
Planują też regio Kalisz- Łódź -Skierniewice oraz Kalisz- Łódź -Brzeziny w takcie godzinnym. (Na zmianę będą kursować) Kalisz będzie miał lepsze połączenia z Łodzią bo Poznań nie chce Kalisza, idealnym przykładem są Koleje Wielkopolskie co dają tylko trzy połączenia dla Kalisza.

As 04.10.2025 09:35
Na weekend, na zakupy, do aquaparku, do lekarza czy zoo jeżdżę do Łodzi. W Poznaniu bywam, jeśli muszę. Może trzeba wrócić do dawnych czasów i z zagłębia włókniarskiego zrobić jedno województwo.

Wyborca KO 01.10.2025 05:41
Gdzie politycy KO z Kalisza mają swoich wyborców? To oczywiste, mają ich w d....

Lolo 01.10.2025 07:44
Wyborca KO 01.10.2025 05:41
Gdzie politycy KO z Kalisza mają swoich wyborców? To oczywiste, mają ich w d....
Uśmiechaj się jak to Pawliczak mówi. I ważne że PiS nie rządzi.

Reklama
Reklama
Reklama
pochmurnie

Temperatura: 0°C Miasto: Kalisz

Ciśnienie: 1021 hPa
Wiatr: 12 km/h

OSTATNIE KOMENTARZE
Autor komentarza: KlopsZmizeriąTreść komentarza: Naiwni myślą że się polepszy, że miejsca pracy będą nowe, nic bardziej mylnego. Rozbudowują powierzchnię magazynową. Dziś magazyny są zautomatyzowane, w nowej hali nie znajdzie zatrudnienia ani jedna nowa osoba, do obsługi nowej hali może zostanie przesunięta jedna bądź dwie osoby wewnątrz. Ale co ja tam wiem ....Data dodania komentarza: 16.12.2025, 05:41Źródło komentarza: Jest pozwolenie. Fabryka rozbudowuje swój zakładAutor komentarza: PracodawcaTreść komentarza: ChoreData dodania komentarza: 15.12.2025, 22:09Źródło komentarza: Ujawnianie zarobków, rekrutacja "neutralna płciowo". NOWE PRZEPISYAutor komentarza: AdamTreść komentarza: Bez sensu - już widzę ilu kandydatów,tzn. osób kandydujących nie znajdzie oferty - bo przy bardziej specjalistycznych stanowiskach będzie trudno wymyślić kogo poszukiwać. np. chirurg - osoba chirurgowa ;-), nauczyciel to będzie jak osoba wykonująca nauczycielstwo.... co to komu przeszkadzało - wiadomo, że szukając księgowej - księgowego też by się zatrudniło. Ot - jak nie ma problemu to trzeba go sobie stworzyć.Data dodania komentarza: 15.12.2025, 21:35Źródło komentarza: Ujawnianie zarobków, rekrutacja "neutralna płciowo". NOWE PRZEPISYAutor komentarza: MarekTreść komentarza: Jakby Ci wjechał taki do domu na zakręcie inaczej byś gadałData dodania komentarza: 15.12.2025, 21:01Źródło komentarza: RAŻĄCE przekroczenie prędkości! Tak 42-latek pędził przez zabudowany
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama