Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

„Płacimy za słońce”. Ci lokatorzy za ciepło zapłacą dwa razy?

Jest pełnia lata, ale niektórzy już teraz martwią się przyszłe rachunki za ciepło. Opłaty te na pewno będą wysokie, ale mogą być i wysokie i niesprawiedliwie naliczone- mówią nam lokatorzy spółdzielni Budowlani w Kaliszu. Proszą nas o interwencję, bo nowy regulamin ws. taryfy ciepła ich zdaniem jest niejasny, absurdalny i krzywdzący mieszkańców. Mamy płacić za powietrze i słońce- mówią nam przed kamerą.
„Płacimy za słońce”. Ci lokatorzy za ciepło zapłacą dwa razy?

 Spółdzielnia Mieszkaniowa Budowlani w Kaliszu pod koniec ubr. wprowadziła nowy regulamin ws. naliczania opłat za ogrzewanie.  Regulamin wszedł w życie miesiąc temu, stąd wywołał reakcję właśnie teraz. Mieszkańcy stawiają zarządowi spółdzielni kilka zarzutów, ale najwięcej kontrowersji budzi zapis o podziale kosztów i sposobie ich naliczania. Obok kosztu według powierzchni, mierników, pojawia się kolejny:

Koszt zmienny zużycia ciepła liczony na podstawie rejestracji średniej temperatury pomieszczeń. 

A tak to interpretują mieszkańcy. 

Jak się piecze w piekarniku, to jest prąd, za który już raz zapłaciłam. A teraz te wszystkie ciepła, bo wszystkie urządzania w kuchni dają ciepło, i mikrofala, i lodówka, wszystko. Wszystko daje ciepło. A teraz oni nam to liczą i każą nam płacić elektrociepłowni. Widział pan coś takiego? – mówi Urszula Lisowska, lokatorka „Budowlanych”.

Za to powietrze płacimy, za słońce. Moja sąsiadka to się tak buntuje i mówi „to ja mam płacić za słońce jak mam zerowe zużycia?”. Bo ma naprawdę słoneczne mieszkanie, i ona dopłaca i się z tym nie może pogodzić, że musi dopłacać, a nie zużyła tego ciepła. Nie ma zamiaru sponsorować reszty sąsiadów – mówi nam Alina Piszczorowicz, która mieszka u „Budowlanych”. 

 Mieszkanki zarzucają też zarządowi spółdzielni brak jawności w tym jak gospodaruje  ciepłem w  ogóle.

Pytamy się jaka jest zamówiona moc grzewcza przez naszą spółdzielnię? On nie wie, on teraz nie odpowie, bo to jest w dokumentach. To po co on przyszedł, ten prezes na walne zebranie jak on na żadne pytanie nie odpowiedział cyfrą? Na początku sezonu czy w grudniu czy w styczniu kiedy są mrozy, to wtedy kaloryfery grzeją „aby aby”, i woda ciepła też jest „aby aby” , żeby się tylko umyć, bo jak doleci do wanny to już jest chłodna. A w maju kiedy 20 stopni na dworze już jest, to wybuch gorącego powietrza, żeby zużyć, bo czy się zużyje czy nie, trzeba za to zapłacić – wyjaśnia nam Alina Piszczorowicz.

Kontaktowaliśmy się z kierownictwem spółdzielni w tej sprawie, wysłaliśmy też pytania mailem. Dostaliśmy informację, że w związku z sezonem urlopowym, zarząd odpowie nam na pytania w pierwszej dekadzie sierpnia. A czego oczekują mieszkańcy? Zmiany sposobu naliczania opłat.

Zmienić regulamin, parametr pod tytułem temperatura jest głupi i niepotrzebny. Z naszego rozeznania, bo ja już obdzwoniłam i rodzinę i znajomych i w Łodzi i w Poznaniu wynika, że nikt tam nie wprowadza parametru temperatury – mówi Urszula Lisowska.  

Spółdzielnia Mieszkaniowa Budowlani to wspólnota, do której należą m.in. mieszkańcy z ul. Asnyka, Legionów, Staszica, Ułańskiej czy Nowego Światu. Do sprawy będziemy wracać. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

mieszkaniec 19.07.2023 07:47
"zerowe zużycia" a co z nieizolowanymi pionami CO ? one też są zimne i nie grzeją ? Ci którzy twierdzą, że nic nie zużywają grzeją się na koszt innych

Garcia 19.07.2023 08:50
Dlatego też nie rozumiem dlaczego jedni nie muszą grzać ze względu na usytuowanie lokalu, a inni odkręcają grzejniki na 4 żeby dogrzać szczytowe mieszkanie i patrzą na bijące na podzielnikach jednostki. Nie bardzo rozumiem też na jakiej podstawie koleżanka bohaterki artykułu dopłaca do ogrzewania mając zerowe odczyty na podzielnikach? Płaci w takim wypadku tylko za ogrzanie części wspólnych budynku. Taka właśnie osoba ma SŁONECZNE mieszkanie więc nie płaci za ciepło z kaloryferów, ale płacą za to jej sąsiedzi. Uważam, że to właśnie oni sponsorują ją, a nie ona sąsiadów skoro nie wykazuje żadnego zużycia.

lokator 19.07.2023 10:03
Zgadzam się płaci za ogrzanie części wspólnych budynku. Proszę się teraz przyjrzeć rozliczeniu ,regulaminowi kosztów ogrzewania SM bo tu jest problem jak jest naliczany.Moim zdaniem to ta Pani jest ukarana, że ma słoneczne mieszkanie gotuje itp.normalnie użytkuje mieszkanie jej komfortowa temperatura do spania to 18-19 stopni.Wyjechała do sanatorium,rodziny itp. .To ona dopłaca do wszystkich. Po to są podzielniki ciepła ( taka myśl przewodnia cel ich zakładania ) żeby ta Pani płaciła za faktyczny stan zużycia.A w tym przypadku jest odwrotnie .

lokator 19.07.2023 10:04
Zgadzam się płaci za ogrzanie części wspólnych budynku. Proszę się teraz przyjrzeć rozliczeniu ,regulaminowi kosztów ogrzewania SM bo tu jest problem jak jest naliczany.Moim zdaniem to ta Pani jest ukarana, że ma słoneczne mieszkanie gotuje itp.normalnie użytkuje mieszkanie jej komfortowa temperatura do spania to 18-19 stopni.Wyjechała do sanatorium,rodziny itp. .To ona dopłaca do wszystkich. Po to są podzielniki ciepła ( taka myśl przewodnia cel ich zakładania ) żeby ta Pani płaciła za faktyczny stan zużycia.A w tym przypadku jest odwrotnie.

lokator 19.07.2023 10:04
Zgadzam się płaci za ogrzanie części wspólnych budynku. Proszę się teraz przyjrzeć rozliczeniu ,regulaminowi kosztów ogrzewania SM bo tu jest problem jak jest naliczany.Moim zdaniem to ta Pani jest ukarana, że ma słoneczne mieszkanie gotuje itp.normalnie użytkuje mieszkanie jej komfortowa temperatura do spania to 18-19 stopni.Wyjechała do sanatorium,rodziny itp. .To ona dopłaca do wszystkich. Po to są podzielniki ciepła ( taka myśl przewodnia cel ich zakładania ) żeby ta Pani płaciła za faktyczny stan zużycia.A w tym przypadku jest odwrotnie.

lokator 19.07.2023 10:04
Zgadzam się płaci za ogrzanie części wspólnych budynku. Proszę się teraz przyjrzeć rozliczeniu ,regulaminowi kosztów ogrzewania SM bo tu jest problem jak jest naliczany.Moim zdaniem to ta Pani jest ukarana, że ma słoneczne mieszkanie gotuje itp.normalnie użytkuje mieszkanie jej komfortowa temperatura do spania to 18-19 stopni.Wyjechała do sanatorium,rodziny itp. .To ona dopłaca do wszystkich. Po to są podzielniki ciepła ( taka myśl przewodnia cel ich zakładania ) żeby ta Pani płaciła za faktyczny stan zużycia.A w tym przypadku jest odwrotnie.

mieszkaniec 19.07.2023 11:52
Nie ma takiego słonecznego mieszkania, którego nie trzeba dogrzać - jeżeli dociera do mieszkania ciepło z CO to trzeba za nie zapłacić - a dociera na pewno. Podzielniki nie są dobrym rozwiązaniem - jeżeli grzejnik jest ustawiony na 2 to często grzeje ta cześć grzejnika na którym nie ma podzielnika. Idealnym rozwiązaniem byłoby opomiarowanie ciepła wchodzącego do mieszkania - tak jak jest to w nowym budownictwie - ale przerobienie CO byłoby bardzo drogie

Lokator 18.07.2023 14:00
Wziąć pod lupę zarząd i radę nadzorczą.

Filozof 18.07.2023 13:25
XXI wiek, loty w kosmos, przeszczepy narządów, telefony skanujące siatkówkę oka, a człowiek się musi martwic o to czy zimą będzie miał ciepło w mieszkaniu? PA-RA-NO-JA! Kiedy w końcu ten świat przestanie wariować i tworzyć pseudo problemy? Człowiekowi powinny być zapewnione podstawowe potrzeby, a ludzie widzą w drugim człowieku tylko możliwość zarobku.

Lokator SM Budowlani 18.07.2023 13:05
Rozliczenie kosztów ogrzewania na podstawie tych wiarygodnych urządzeń na kaloryferach to dla młodego człowieka jest niczym fizyka kwantowa. A co dopiero dla osób, które nie potrafią obsługiwać telefonu czy komputera z racji wieku i dostają raz w roku karteczkę ze współczynnikami znanymi tylko firmie zewnętrznej, która obsługuje podzielniki i zbiera z nich odczyty. Teraz kolejny współczynnik tak aby finalnie człowiek nie rozumiał z tego nic tylko płacił i siedział cicho.

Mirko 18.07.2023 12:46
Też jestem lokatorem tej spółdzielni. Dla mnie podzielniki są w ogóle sposobem rozliczania niedorzecznym. Mieszkam na 4 piętrze, pode mną nie mieszka nikt od nastu lat więc muszę grzać więcej. Od dachu też raczej nie grzeje, a wychładza. Co z tego, że są jakieś współczynniki położenia lokalu nadane i mam chyba 0,7 x odczyt z podzielnika skoro muszę zużywać ciepło, a osoba w środkowym mieszkaniu na 2 piętrze może mieć ten współczynnik nawet i 10, ale skoro nie odkręca nawet to i tak finalnie mamy 0. Jaka to jest sprawiedliwość? Jaki mam wpływ na sąsiada, który być może spędza zimę w mieszkaniu z temperaturą 16 stopni bo RZEKOMO TAK LUBI? Wtedy ja muszę dodatkowo dogrzewać, a z ciepła, które przenika przez ścianę w pewien sposób korzysta - a ja płacę. Ciężko prognozować ile się zapłaci za poprzedni sezon grzewczy. Cyfry na podzielnikach są widoczne, ale nic mi one nie mówią bo samo rozliczenie jest dla mnie niejasne i składa się na nie również zużycie całego bloku. Niektóre mieszkania stoją puste i nie wykazują żadnego zużycia więc zapytam raz jeszcze - czy to jedyny, rzetelny i miarodajny sposób rozliczania opłat za ogrzewanie? Może lepszy byłby ryczałt wyliczany na podstawie metrażu mieszkania, a nie ciągłe spoglądanie na to jak "bije" podzielnik. Nie wiem też na ile te urządzenia są rzetelne i na jakiej podstawie naliczają jednostki. Poza tym człowiek nie ma żadnego wpływu na to jakie ciepło daje kaloryfer więc zgodzę się tutaj z wypowiedzią Pani z artykułu. W trakcie zimy kaloryfery grzeją symbolicznie, a gdy już dni robią się cieplejsze przy tym samym ustawieniu termostatu są tak gorące, że nie można ich dotknąć. Nie ma możliwości aby lepiej gospodarować tym ciepłem? Trzeba je wykorzystać do końca bo mieszkańcy i tak zapłacą? A gdzie ekologia, o której tyle się teraz trąbi? Zarówno węgiel, jak i pieniądze idą z dymem.

Lokator 18.07.2023 14:15
Sciany to nie piec grzewczy. Przepuszczalność ścian jest minimalna nie dajmy się ogłupiać.Ważny jest regulamin rozliczania kosztów ciepła , czytelny i zrozumiały dla lokatorów.A te różnice korygują współczynniki korekcyjne.Moim zdaniem w SM Budowlani regulamin jest nie czytelny .

Mirko 18.07.2023 14:45
Tak, ale jeśli sąsiedzi dookoła Ciebie grzeją to Ty analogicznie zużywasz mniej ciepła. Ogrzewasz się ciepłem sąsiadów, a oni poniekąd za Ciebie płacą. Jeśli natomiast Państwo zza ściany siedzą w 16 stopniach i wmawiają sobie, że im ciepło to Ty musisz "nadganiać" i dogrzewać na własną rękę. Właśnie wspomniałem o tym jak sprawiedliwie korygują te współczynniki. Jak mieszkasz na ostatnim piętrze to więcej grzejesz i niby masz nieco niższy współczynnik lokalu, ale co z tego jak mieszkania w środku bloku mogą mieć współczynnik lokalu wynoszący 100000000000 i jeśli ktoś w trakcie sezonu nie odkręca kaloryfera "bo ma słoneczne mieszkanie" to ma zużycie 0.00 to w jaki sposób jest to rozliczenie sprawiedliwe? Finalnie i tak wychodzisz na tym o wiele gorzej bo masz większą utratę ciepła przez dach czy sąsiadów, którzy nie zamieszkują mieszkania pod Tobą czy obok Ciebie.

lokator 18.07.2023 15:00
Przeczytaj o przepuszczalności ciepła ścian, jest to minimalna wartość.Osiągnąć temperaturę 16 stopni w pomieszczeniu w blokach no to jest trudne do osiągnięcia .No chyba przy otwartych oknach bo np choruję na nadciśnienie.

Mirko 18.07.2023 15:48
To dlaczego ociepla się budynki?

Lokator 18.07.2023 16:22
W okresie zimowym mamy minusowe temperatury. Duża różnica temperatur no i jeszcze wymogi obowiązujące. Między lokatorami -sąsiadem jest tak mała różnica temperatur ,że wpływu nie ma na temperaturę lokalu.Tak, że rączek nie ogrzeję.

Antyk 18.07.2023 11:15
Autor niezdecydowany i jak zwykle nie przeczytał przed opublikowaniem: " niektórzy już teraz martwią się przyszłe rachunki za ciepło"... ŻENADA!

Aneta 18.07.2023 15:51
Ale mi też błąd 😊 Więcej luzu i wyrozumiałości. Naprawdę będzie Ci się lepiej żyło.

Marian 18.07.2023 16:27
Dokładnie. Niektórzy tylko czekają na potknięcia innych i wtedy robią z siebie purystów słownych.

Antyk 18.07.2023 20:46
"Więcej luzu i wyrozumiałości." - ciekawe, czy się zastosujesz, jak ci np. malarz pomaluje mieszkanie nie tak, jak chciałaś? To jest ich praca, za którą dostają wynagrodzenie, niech więc wykonują ją starannie z zachowaniem poprawności merytorycznej, językowej, ortograficznej... Czy wymagam zbyt wiele???

Reklama
Reklama
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: 9°C Miasto: Kalisz

Ciśnienie: 1015 hPa
Wiatr: 16 km/h

OSTATNIE KOMENTARZE
Autor komentarza: pppTreść komentarza: "Pod koniec 2023 r. zadłużenie szpitali wynosiło 22,8 mld zł. W III kwartale 2023 roku ich dług urósł o prawie 400 mln zł. Ostatnio tak duży skok zadłużenia zanotowano w czasie pandemii w 2020 r. – poinformowała Federacja Przedsiębiorców Polskich." za poprzedniej władzy zadłużenie też było, za obecnej też będzie i za kolejnej władzy też będzieData dodania komentarza: 11.11.2025, 15:23Źródło komentarza: „Są przesuwani pacjenci”. Fatalna sytuacja w szpitalachAutor komentarza: WaldekTreść komentarza: Pacjent przesunięty, ale uśmiechnięty :) To sie liczy:)Data dodania komentarza: 11.11.2025, 15:06Źródło komentarza: „Są przesuwani pacjenci”. Fatalna sytuacja w szpitalachAutor komentarza: NNTreść komentarza: Nie znudziło ci się, mieszczuchu od dwóch pokoleń?Data dodania komentarza: 11.11.2025, 13:54Źródło komentarza: Pickupem w płot. W środku nastolatkowieAutor komentarza: Jan NiezbędnyTreść komentarza: Bredzisz kobieto! Włącz myślenie. Jak prawdziwe składki zdrowotne płaci ok 16 milionów osób a leczyć trzeba 37 milionów to skąd wziąć pieniądze? Nawet Szydło, czy Morawiecki nie naleją z pustego! Rolnicy płacą na KRUS (ok 1/6 tego co pozostali), a leczyć się chcą z całą rodziną (4-6 osób) ps. za pomoc Ukraińcom dostalibyśmy duże pieniądze, gdyby twój przyjaciel Orban nie blokował środków z UE!Data dodania komentarza: 11.11.2025, 13:39Źródło komentarza: „Są przesuwani pacjenci”. Fatalna sytuacja w szpitalach
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Fotograf - Imprezy okolicznościowe, rodzinne BTRFOTO.PL Fotograf - Imprezy okolicznościowe, rodzinne BTRFOTO.PL Witaj, mam na imię Bartek, jestem fotografem specjalizującym się w fotografii reportażowej oraz eventowej/okolicznościowej! UWAGA! Posiadam upoważnienie Diecezji Kaliskiej do fotografowania podczas liturgii - które fotografowie chcący pracować w świątyniach powinni posiadać - gwarantuje to, że ksiądz jako zarządca kościoła zgodzi się na fotografowanie przeze mnie i będzie skłonny pójść na pewne ustępstwa a ja z należytą powagą uwiecznię ceremonie Twoje i Twojej rodziny: chrzty, komunie, śluby oraz inne! Z chęcią podejmę z Tobą współpracę i wykonam reportaż z Twojej imprezy: -urodziny, chrzciny, komunie, jubileusze, etc. Posiadam duże doświadczenie w fotografii reportażowej, przyjmuję zlecenia od mediów takie jak: -imprezy gminne, miejskie, spotkania, koncerty, zarówno plener jak i sala. Wykonam dla Ciebie również zdjęcia wizerunkowe! Do każdego zlecenia podchodzę indywidualnie, przed sesją przekażesz mi wskazówki co i kto jest najważniejsze, bym mógł dopasować swoją pracę do Twoich oczekiwań! Na pewno się dogadamy, tak więc śmiało dzwoń, pisz, kontaktuj się ze mną jak Ci wygodnie! WOLNE TERMINY oraz KONKURENCYJNE STAWKI! Dysponuję profesjonalnym sprzętem fotograficznym – zdjęcia wykonuję „branżowym standardem” aparatem Sony A7III. Wszystkie moje realizacje poddane są należytej obróbce graficznej. Zachęcam do kontaktu i zapoznania się z moją stroną internetową!