Reklama
środa, 13 maja 2026 03:45
Reklama
Reklama
Reklama

Uniwersytet impulsem do reaktywacji województwa kaliskiego? MOCNE słowa rektora

Trwa Święto Uniwersytetu Kaliskiego. Podczas wczorajszego uroczystego posiedzenia Senatu Uczelni, rektor prof. Andrzej Wojtyła podjął kwestię powrotu do utworzenia województwa kaliskiego.
Uniwersytet impulsem do reaktywacji województwa kaliskiego? MOCNE słowa rektora

Autor: fot. Uniwersytet Kaliski, grafika własna

Święto Uniwersytetu Kaliskiego związane jest z dniem narodzin prezydenta Stanisława Wojciechowskiego. Patron uczelni przyszedł na świat 15 marca 1869 roku. 

W piątek podczas uroczystego posiedzenia Senatu Uniwersytetu, rektor prof. Andrzej Wojtyła podjął powracający co jakiś czas w lokalnej dyskusji wątek reaktywacji województwa kaliskiego. Jak przyznał prof. Wojtyła w okresie międzywojennym kaliszanie mieli pretensje do prezydenta Wojciechowskiego, że odpowiadając za podział administracyjny kraju, nie zadbał o utworzenie województwa z siedzibą w Kaliszu.

 – Stanisław Wojciechowski, będąc ministrem administracji, tworzył tymczasowy i prowizoryczny podział administracyjny. Niestety, to tymczasowe rozwiązanie nie zostało zmodyfikowane, dlatego nie powstało wówczas województwo kaliskie. (…) 
Dzisiaj jest wiele przesłanek, pozwalających nam na odtworzenie województwa. Wiem, że to może się wielu z was wydawać pomysłem nie do zrealizowania, ale przypominam, że było podobnie, gdy mówiłem o utworzeniu Uniwersytetu Kaliskiego – powiedział prof. Wojtyła.
Pocztówka wydana około 1975 roku przez Krajową Agencję Wydawniczą w nakładzie 5000 egzemplarzy. Na zdjęciach: Kalisz - Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego i Osiedle XXV-lecie PRL; Ostrów Wielkopolski - ratusz ;Kępno - rynek ;Jarocin - Muzeum Regionalne ("Skarbczyk").

Rektor zaapelował do polityków i władz samorządowych o podjęcie konsekwentnych działań zmierzających do utworzenia województwa kaliskiego. Powstanie Uniwersytetu Kaliskiego umocniło naszą pozycję lidera regionu i może stać się lokomotywą do dążeń o powrót do własnego województwa - przekonywał prof. Wojtyła. 

Prezydent Krystian Kinastowski zapytany kiedyś przez internautów o stosunek do tego pomysłu przyznał, że choć idea jest słuszna, to niestety może być mało realna. Jego zdaniem łatwiejszym do wprowadzenia rozwiązaniem byłaby deglomeracja, czyli rozproszenie instytucji z centralnych ośrodków do tych mniejszych.

Nie ma żadnych przeciwwskazań, żeby tego typu instytucje mieściły się w Kaliszu i dawały pozytywny impuls do rozwoju, a jednocześnie podnosiły rangę administracyjną tych ośrodków. Myślę, że to jest bardzo dobry kierunek. Jestem przekonany, że tak się stanie. Tak jak w końcu Kalisz stał się ośrodkiem akademickim, który kiedyś miał tylko filię Uniwersytetu Adama Mickiewicza, a w tej chwili oprócz niej pełnoprawną uczelnię akademicką – Uniwersytet Kaliski – mówił Krystian Kinastowski.
 

Dyskusja o powrocie województwa kaliskiego odżywa co jakiś czas. Kaliszanie z sentymentem wspominają "wojewódzkie" czasy, gdy wiele ważnych decyzji dla miasta i regionu nie były uzależnione od Poznania. Od lat w mieszkańcach rośnie odczucie, że jako drugie pod względem wielkości miasto w Wielkopolsce, nie jesteśmy należycie wspierani w rozwoju. 

Kalisz dwukrotnie w historii był stolicą województwa - mowa głównie oczywiście o latach 1975-1998, ale nie można zapominać również o historii - latach 1314-1793.

Pomysł reaktywacji województwa kaliskiego był jednym z postulatów kandydata na Senatora z naszego kręgu, kaliszanina Dawida Borowiaka. 

Jeśli chodzi o tworzenie różnego rodzaju strategii czy finansów, to jest dla Kalisza potężna strata. Gdyby powstało takie województwo kalisko-ostrowskie, to z automatu otrzymywalibyśmy większe środki. 
Byłyby przekładane na to, co dzieje się tutaj w naszych powiatach dookoła Kalisza i Ostrowa Wielkopolskiego. Powstanie takiego województwa to będzie przede wszystkim impuls dla rozwoju regionalnego - mówił podczas kampanii wyborczej Dawid Borowiak.

 Województwo kaliskie ze stolicą w Kaliszu w 1975 roku obejmowało obszar 6,5 tys. km², 20 miast, 54 gminy, 640 tys. mieszańców. W wyniku reformy administracyjnej w 1999 roku województwo kaliskie zostało podzielone pomiędzy województwo wielkopolskie, województwo dolnośląskie (oderwany Syców) oraz województwo łódzkie (oderwany Wieruszów).


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Raymond 18.03.2026 11:15
Poznań celowo dyskryminuje Kalisz. Wystarczy spojrzeć na Koleje Wielkopolskie, które realizują słownie TRZY połączenia z Poznania do Kalisza a do Konina, Gniezna, Ostrowa, Leszna, Piły, Krzyża, Zbąszynka puszcza od 11 do 25 połączeń dziennie :D

umbra 17.03.2026 21:05
Bez województwa Kalisz czeka degradacja

neutralny 15.03.2026 12:28
Czyżby przyszły prezydent,ta rodzina lubi błyszczeć.

Zula 16.03.2026 09:24
Jak w piosence: Gdzie nie spojrzysz tam... Wojtyła

Ruda 15.03.2026 11:40
Teraz poznańska Izba Lekarska zamknęła kaliską delegaturę w drugim największym mieście województwa. Poznań zawsze wszystkie pieniądze zabierał dla siebie i dla swoich, a Kalisz dostawał ochłapy. Jak myślicie, dlaczego do tej pory nie mamy obwodnicy?

Kaliszanin z importu. 15.03.2026 11:12
Idiotyzm napędzany megalomanią. Obszar aglomeracji Miasta Kalisza i południowej Wielkopolski powinien być przyłączony do woj. Łódzkiego. Wystarczy wówczas 50 km ekspresówki do Sieradza i jesteśmy perfekcyjnie skomunikowani z Łodzią. Do Poznania nie da sie dojechać i Poznań nic w nasz okręg nie inwestuje. Także więzi gospodarcze łączą nas z Łodzią. Budowa eski do Konina jest także błędem. Napędzi tylko dochody Autostradzie Wielkopolskiej.

Piotr 15.03.2026 15:02
Widać żeś z importu. A zdanie "Obszar aglomeracji Miasta Kalisza i południowej Wielkopolski powinien być przyłączony do woj. Łódzkiego" samo sobie przeczy. Nie rozumiem jak południowa WIELKOPOLSKA miałaby być częścią łódzkiego??? Poczytaj trochę o historii naszego miasta i dowiedz się, że Kalisz to była i jest WIELKOPOLSKA. Popieram natomiast odłączenie naszego regionu z przyległościami (do ustalenia) od woj. Wielkopolskiego i stworzenie woj. Wielkopolski Południowej ze stolica w Kaliszu. Po prostu historycznie nam się to należy. Żadno Łódzkie.

Kaliszanin z importu 15.03.2026 16:21
Nie masz totalnie pojęcia ani o historii, ani o gospodarce. Zacznę od historii. Czy chcesz tego czy nie, przez ostatnie 200 lat nie było nam po drodze z Wielkopolskią, nie z naszej winy. Ale Kalisz i okolice od 1814 do 1918 roku były razem z Łodzią w jednym organizmie Państwowym. Przez te 100 lat Kaliskie i Łódzkie to wspolna historia i wspolna gospodarka. Po 1918 Kalisz był też w Łódzkim aż do 1938. Oczywiście Kalisz to historyczna Wielkopolska, zgodnie z coraz polularniejszą teorią to z Kalisza wywodzą sie Piastowie, ale podział administracyjny jest by nam było lepiej a nie po to żeby odpowiednio na mapie rysować krainy historyczne. Druga sprawa to gospodarka - jakie związki ma Kaliskie włókiennictwo z HCP w Poznaniu? Jak biegną linie kolejowe, a co za tym idzie szlaki handlowe? Gdy tworzyl sie polski przemysł byliśmy niestety pod berlem carów i to z Łodzią byliśmy związani a nie z pruskim wtedy Poznaniem. Do dziś do Łodzi jedzie sie wygodnie a do Poznania, gdy chcesz wjechać tam na 8 to musisz wyjechać stąd o 5! A spróbuj dojeżdżać do Poznania pociągiem. O ile lepiej jedzie sie do Łodzi! Względy historyczne powinny ustąpić względom gospodarczym i dzisiejszemu stanowi rzeczy. Z Poznaniem, poza historią, nic nas nie łączy. A z Łodzią łączy nas wszystko. Żyjemy tu i teraz a nie jesteśmy na lekcji historii. Łódź to jedyny rozsądny kierunek rozwoju Kalisza, bo choć województwo kusi, bylibyśmy za mali i za słabi. Ostatnie 30 lat dobitnie pokazało, że z Poznania nic nie dostaniemy, ze nasi politycy lokalni w Poznaniu się nie liczą. Czas zająć się gospodarka, zamiast historią.

Darek 15.03.2026 08:55
I po co? Żeby tak jak akademii kaliskiej wpychać na stołki PISOWSKICH NIEUDACZNIKÓW bez konkursów?

Hehe 15.03.2026 09:56
Darek 15.03.2026 08:55
I po co? Żeby tak jak akademii kaliskiej wpychać na stołki PISOWSKICH NIEUDACZNIKÓW bez konkursów?
Do budy trollu

KAS 16.03.2026 01:47
O razi bardzo! PISIURZE idź do pracy! Oddaj stanowisko po znajomości dlatego że PIS Ci dał. Dlaczego je masz?

art 16.03.2026 08:49
Tekst zrodził się na bazie doktryny Neumanna czy zegarka i kartonu z milionem pieniędzy u Nowaka?

Darek 17.03.2026 19:47
Watro temat podkreślać i przypominać. Jak to jest z tymi PISIORAMI RADNYMI JEBAĆ PIS na Akademii Kaliskiej? Bez konkursów i po znajomości. Pansje ładne.

Pepa 15.03.2026 07:45
Zdecydowanie jestem na tak!!! Obecnie dla władz województwa Wielkopolskiego ważniejsze jest powstanie muzeum powstania wielkopolskiego w Poznaniu niż wyremontowanie Wojewódzkiego szpitala w Kaliszu... także takie mają priorytety. Popieram więc Kaliskie.

Abc 16.03.2026 09:22
A niby gdzie to muzeum ma być? Kalisz z tym powstaniem nie miał nic wspólnego.

Przemo 15.03.2026 07:33
Jestem za województwem Kaliskim. Kalisz zasługuje na swoje województwo a nie na bycie na peryferiach poznania.. brawo panie rektorze. Oby tylko takie Pawliczak czy Witczak tego nie chciały blokować bo oni działają przeciw Kaliszowi. I ten z Ostrowa co kazał policjantom salutować. Urbaniak…

Bolo 15.03.2026 07:11
100% racji wydymali nas prawie 30 lat temu i zostawili na pastwę Poznania który likwiduje marginalizuje i degraduje!!!!!! Tyle w temacie!!!!! Kalisz przez wieki zawsze był księstwem województwem gubernią tylko po wojnie nas wydymali i przez 30 lat byliśmy miastem powiatowym!!!!!!!!

NN. 14.03.2026 23:57
Coś mi podpowiada, że pan Wojtyła rozpoczął swoją prezydencką kampanię wyborczą. I dobrze.

Wuwa 16.03.2026 09:27
Na emeryturę i bawić wnuki

efka 14.03.2026 17:33
ZDECYDOWANIE , JESTEM ZA !!!!!!

Kiba 14.03.2026 16:33
Jestem za. Dość grabienia Kalisza przez Poznań i nieudolne władze wielkopolski. Tak dla województwa kaliskiego.

* Podpis 14.03.2026 14:52
Nareszcie mocny głos w słusznej sprawie - wrogiem jest osrów który w swojej OFICJALNEJ strategii rozwoju jawnie określa Kalisz jako JEDYNE dla niego zagrożenie. Precz z takimi przyjaciółmi osrowiacy są jak ZSRR

Adam 14.03.2026 14:47
Czyżby dla ludzi PiS-u brakowało już synekur?

Hehe 15.03.2026 09:57
Adam 14.03.2026 14:47
Czyżby dla ludzi PiS-u brakowało już synekur?
Raczej dyrektorskich stanowisk dla ludzi z Koalicji 13 grudnia

Obywatel 15.03.2026 11:36
Ty radnym PiS jesteś? Jednym z tych dojących państwo na stanowisku po znajomości?

sd 16.03.2026 15:40
a poprzedni dyrektor szpitala to radny z PIS czy PO?

Reklama
Reklama
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: 6°C Miasto: Kalisz

Ciśnienie: 1006 hPa
Wiatr: 23 km/h

OSTATNIE KOMENTARZE
Autor komentarza: KaliszTreść komentarza: Uśmiechajcie się brygado. Co tacy smutni? Zemsta marszałka z Poznania że udało się po latach wywalić jego kolegę ze stanowiska dyrektora okraglaka. Czego nie rozumiecie? Dla mnie to skandal.Data dodania komentarza: 12.05.2026, 21:55Źródło komentarza: Szpital w Wolicy połączy się z "Okrąglakiem"? KOMUNIKAT MARSZAŁKAAutor komentarza: D.Treść komentarza: Pamiętajcie że hulajnoga elektryczna która nie spełnia warunków ustawowych to motorower. Podobnie rower elektryczny który nie spełnia warunków to motorower. W razie przyłapania delikwenta policja ma prawo ukarać za poruszanie się niezarejetrowanym pojazdem, oraz za poruszanie się po drodze dla rowerów lub ciągu pieszo rowerowym pojazdem który nie powinien się tam znaleźć oraz za poruszanie się pojazdem bez uprawnień (chyba że dzieciaczek ma prawko na motorower). No i do tego dojdzie jeszcze opłata za poruszanie się pojazdem bez obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego. Wystarczy złapać delikwenta (zatrzymanie obywatelskie) i poczekać na przyjazd policji. Oczywiście o ile nie okaże się że gostek ma plecy;)Data dodania komentarza: 12.05.2026, 21:41Źródło komentarza: TO rozsierdziło Kaliszankę. Apel czytelniczki w sprawie elektrycznych hulajnóg i rowerówAutor komentarza: KaliszankaTreść komentarza: Nie , nie róbcie tego nie łączcie szpitala w Wolicy z Okrąglakiem w Kaliszu, my pacjenci tego nie chcemy, jedzenie z Okrąglaka jest najgorsze . Pani Minister zdrowia i rząd Tuska do dymisji zanim zniszczą większość szpitali w Polsce.Data dodania komentarza: 12.05.2026, 21:13Źródło komentarza: Szpital w Wolicy połączy się z "Okrąglakiem"? KOMUNIKAT MARSZAŁKAAutor komentarza: QqqTreść komentarza: Uśmiechajcie się brygado. PiS taki zły był to macie PO. Posłanka Pawliczak z uśmiechem da wam cukierka przed wyborami. Najważniejsze że PiS nie rządzi. I wszyscy razem: Gosia, Gosia!Data dodania komentarza: 12.05.2026, 20:53Źródło komentarza: Szpital w Wolicy połączy się z "Okrąglakiem"? KOMUNIKAT MARSZAŁKA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama